Novosti.rs: POGLED ISKOSA - Novi realizam Ivane Živić

Subota, 09.02.2019.

 Reč je o jednoj od najuspešnijih mlađih srpskih umetnica.

Izvor: Nlb Banka

U prostorijama NLB banke na Novom Beogradu, uređenim za galerijske potrebe, u poslednjih godinu dana posredstvom Gorazda Čuka priređuju se neke od najboljih izložbi u gradu, sa kvalitetnim katalozima i dužeg vremenskog trajanja. Do kraja januara u tom prostoru mogla se videti izložba slika akademske slikarke Ivane Živić (Sarajevo, 1979). Diplomirala je i magistrirala na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Dobitnica je nekoliko nagrada, a njeni radovi se nalaze u više domaćih i inostranih javnih i privatnih kolekcija. Reč je o jednoj od najuspešnijih mlađih srpskih umetnica, slikarki koja je uprkos klasičnom načinu rada u duhu štafelajnog slikarstva pronašla način kako da bude potpuno aktuelna, samosvojna i u duhu ovog vremena. Ovo je njeno vreme uspeha, posle izložbe u NLB banci, ove godine će imati samostalni nastup u aprilu ili krajem jula u Prodajnoj galeriji Beograd, slike će joj biti izložene i u CMS advokatskoj komori, a do aprila dvanaest njenih malih formata nalazi se u “Beograd Art hotelu” u Knez Mihailovoj ulici. U uglednoj beogradskoj galeriji “Lucida” 2020. godine imaće samostalnu izložbu slika, a ove godine učestvuje i na sajmu umetnosti Other Art Fair u Londonu, koji se ostvaruje u partnerstvu sa firmom “Sači”, najpoznatijom svetskom onlajn platformom za prodaju umetničkih dela.

Stručnjaci kuće “Sači” su za Sajam odabrali sto četrnaest umetnika iz celog sveta, a takvi sajmovi odavno nisu samo mesta uspešne trgovine, već zvanični vid svetskog nastupa značajnih umetnika i podizanja njihovog ugleda kao bitan momenat u njihovim karijerama. Iz Srbije su svega jedna-dve galerije sposobne da izađu na svetske umetničke sajmove, i to ne bez pomoći države, koja to doživljava kao predstavljanje svoje savremene vizuelne kulture.

U delu Ivane Živić prožima se realno sa imaginarnim, klasično akademsko figurativno realističko slikarstvo sa iracionalnim i fantastičnim izrazom. U postupku izrade slikarka primenjuje dosege modernog realizma, uvažava tu stilsku formaciju, jednu od preovlađujućih u novom veku, u (post)modernom dobu kao i u celokupnoj umetnosti. Ona, međutim, izmešta taj tip umetnosti, pomera ga prema novom vrednosnom horizontu, njeni sadržaji se nigde u stvarnosti ne mogu videti, ne prenosi mimetički bukvalno pojave iz realnosti, već stvara svojevrsne vizije. Vasilij Kandinski je smatrao da će u budućnosti postojati samo “veliki realizam i velika apstrakcija”, i zaista, sada su na svetskoj sceni prisutni ponajviše realisti i konceptualisti.

Ivana Živić nije obična slikarka realističkih motiva, drugačija je od svih ostalih, među najoriginalnijim, jer ne koristi uobičajena rešenja novih realista niti slika hiperrealistički. Umesto toga komponuje složene celine, uljane slike veoma zahtevne po rešavanju žablje perspektive, telesnom skraćenju i distorziji, optički uslovljene prelamanjem prizora u vodi.